Bel of mail ons voor vrijblijvend overleg via
Tel. 030 208 03 19 • E-mail: expertises@birdview.nl

Adviezen bij de 3 fases van psychisch verzuim

In de crisis-, probleemoplossende- en toepassingsfase van psychisch verzuim, zoals toegelicht in een eerder artikel, zijn andere adviezen aan te bevelen om de ziekteduur te minimaliseren en terugkeer te bevorderen. Het is dan ook goed om als werkgever op deze fases te anticiperen. Zie hieronder per fase de specifieke adviezen van psychisch verzuim.

1. Crisisfase

  • Neem binnen enkele dagen contact met de uitgevallen medewerker op en biedt de ruimte om zijn/ haar verhaal te doen.
  • Ga in het eerste contact niet direct in op zaken zoals vervanging of hoe lang medewerker denkt afwezig te zijn.
  • Maak duidelijke afspraken over hoe contact wordt gehouden en hoe het beloop gemonitord wordt.
  • Stem af wat er naar collega’s gecommuniceerd wordt.
  • Het sturen van een kaartje of bosje bloemen is steunend, zonder dat medewerker druk voelt om ‘gezellig’ te doen of snel weer aan de slag te gaan.

2. Probleemoplossende fase

  • Evalueer met regelmaat of gemaakte afspraken nog passend zijn
  • Realiseert u zich dat iets kleins in uw ogen al een grote stap is voor uw medewerker.
  • Blijf ook tijdens een extern  begeleidingstraject betrokken, maar voorkom dat het contact aanvoelt als een verplichting.
  • Nodig medewerker uit voor de ‘koffie’, als deze daar klaar voor is. Doe dit op een rustig moment wanneer vertrouwde collega’s aanwezig zijn.
  • Als werk een factor is geweest bij uitval, bespreek dan verandermogelijkheden. Beslissingen met vergaande gevolgen worden bij voorkeur gemaakt in een stabielere fase.

3. Toepassingsfase

  • Evalueer in deze fase of er voldoende ruimte is voor de re-integratie.
  • Zorg voor een re-integratieplek, die aansluit bij kwaliteiten en wensen, maar ook ruimte biedt om met  aandachtspunten aan de slag te gaan.
  • Zorg voor succeservaringen. Help medewerker ook de kleine ‘overwinningen’ te erkennen.
  • Corrigeer medewerker op tijd maar empathisch, wanneer hij / zij dreigt terug te vallen in oud niet helpend gedrag.
  • Waak voor het ‘te snel en te veel willen’ van een medewerker.

Meer informatie

Voor meer adviezen vraag de BirdView Werkgeversbrochure aan via expertises@birdview.nl.

Gerelateerd nieuws
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen

Prettig en gezond thuiswerken tijdens de corona-uitbraak: een overzicht voor u als werkgever

31-03-2020

Om de verspreiding van het coronavirus te vertragen, werken zoveel mogelijk mensen voorlopig thuis. Voor sommigen de dagelijkse praktijk, maar voor de meesten is het even wennen. Hoe zorgt u ervoor dat u en uw werknemers prettig en gezond kunnen thuiswerken deze weken? Lees hier de tips gegeven door  ArboNet

Lees meer

BirdView laat zich ISO 27001 certificeren

03-02-2020

De komende weken wordt er druk gewerkt aan de implementatie van de norm ISO 27001 en de NEN 7510.  ISO 27001 is een internationale norm voor informatiebeveiliging en de NEN 7510 is de daaruit voortvloeiende Nederlandse norm specifiek voor de zorg. Deze certificatie bevestigt dat de informatiebeveiliging bij BirdView goed op orde is en voldoet aan de belangrijkste internationale standaard op dit gebied. Het laat verder zien dat de bescherming van gegevens van cliënten, verwijzers en opdrachtgevers bij BirdView de hoogste prioriteit heeft.

Corona hulpverleningsloket van BirdView/Ascender

26-03-2020

Net als u zien wij dat momenteel veel medewerkers binnen organisaties vragen of onzekerheden hebben met betrekking tot omgaan met Corona-virus en de consequenties.

BirdView biedt - in samenwerking met haar partner Ascender - in deze tijd een 24/7 hulplijn aan.

Lees meer

Burn-out vs. bore-out: de verschillen

04-02-2020

De term ‘burn-out’ is al lang geen onbekende meer. Maar wist je dat ook bore-out een veelvoorkomend probleem is? Volgens een recent onderzoek van de KU Leuven maakt 6 procent van de Vlamingen er kans op. Maar wat zijn nu juist de verschillen?

Lees meer

Dienstverlening ten tijden van Corona

18-03-2020

Wij brengen u graag op de hoogte over de mogelijkheden van BirdView expertises ten tijde van de Corona crisis en daarbij horende maatregelen.

Lees meer

5 handvatten voor contact bij psychisch verzuim

03-02-2020

Wanneer u geconfronteerd wordt met een verzuimende medewerker met psychische klachten is het vaak lastig in te schatten wat de uitgevallen medewerker nodig heeft of kan helpen. In het volgende artikel worden een aantal gerichte adviezen besproken die helpen in het contact en de re-integratie.

Lees meer

Freelance GZ psycholoog diagnostiek gezocht

02-03-2020

Per direct zijn wij op zoek naar een GZ psycholoog met regelmaat beschikbaar op freelance basis, voor de regio Utrecht en Amsterdam voor het doen van klinische expertises en persoonlijkheidsonderzoek.

Lees meer

Deskundige aan het woord: psychodiagnostisch medewerker Hanneke van der Werf

03-02-2020

“We  kijken wat iemand nog wél kan”, zegt Hanneke van der Werf, die als psychodiagnostisch werker bij BirdView mensen met werkgerelateerde klachten test. De aanleiding voor een psychologisch onderzoek  is meestal dat iemand in het werk stagneert, steeds tegen hetzelfde probleem aanloopt of zich vaak ziek meldt. 

Lees meer